Roliga händelser i kundsupport. Detta är ett tema jag verkligen inte trodde att jag skulle komma att skriva om. Nu ska det få bli så. Anledningen är att jag droppade att jag arbetat med kundsupport och att ringarna på vattnet efteråt inte visste några gränser. Detta är tydligen, om man frågar er läsare, oerhört intressant. Det är väldigt, som någon uttryckte det, ”off-brand” för mig och kanske är det detta faktum som gjort det spännande. Så, utan vidare fördröjning ska jag nu gå in på några av de roligaste ärendena jag hade i kundsupporten.
Mycket nöje, hoppas jag.
Låt oss börja med en väldigt intressant man jag fick tala med vid ett tillfälle. Han var helt övertygad om att han ringt till ett företag som sålde hälsokost. Problemet var bara att han hade ringt till ett elbolag som nästan hade samma namn. Detta var inte ovanligt just eftersom namnen var lika så jag förklarade lugnt för honom att han ringt till fel kundsupport. Vanligtvis brukade detta räcka för att personen skulle säga ”oj då”, lägga på och ringa rätt. Inte den här mannen som vi kan kalla för Hugo. Han blev tyst i 2 sekunder, skrattade sedan och sa ”Och det vill du att jag ska tro på? Jag har visst kommit till rätt kundsupport”.
Jag blev paff och visste inte riktigt hur jag skulle tackla detta. Han trodde mig inte, utan var säker på att han hade kommit till kundsupporten för hälsokost. Jag försökte förklara men inget tycktes bita på honom. Jag bad honom titta telefonnumret han ringt och stämma överens med kundsupportens han ville nå. Han vägrade.
Tillslut kom han själv på en metod som skulle göra att han litade på vilken kundsupport han hamnat hos. Han skulle ställa mig frågor om hälsokost, ett område jag inte kunde någonting om. Han hävdade att detta var vattentätt. Första frågan jag fick handlade om Omega-3. Han frågade då vad ämnet var bra för i kroppen. Jag hade hört uttrycket men visste inte alls. Jag svarade ”Vet ej”. Nästa fråga handlade om B-vitaminer och nästa om Kalcium, minns jag. Svaret var detsamma på alla frågor. Jag visste inte, för jag var inte rätt kundsupport. Detta accepterade tillslut mannen. Han bad om ursäkt för att han brusat upp och sa att han nu förstod att det var fel kundsupport han nått.
Jag kunde inte hålla mig, så jag sa:
- ”Men, hur vet du att jag inte bara hittar på nu då? Att du ändå har kommit till rätt kundsupport men att jag låtsas att inte veta dessa saker om hälsokost? Du trodde ju mig inte innan, trots allt”
Han blev tyst i några sekunder och sedan sa han:
- ”Jo, men varför skulle du ljuga om detta? Det tror jag inte om dig”